1. خانه
  2. اخبار
  3. گفتگو آقای دکتر امیر حسینی با خبرگزاری مهر درباره تاثیر تعویق بازیهای المپیک برکاروان ایران

گفتگو آقای دکتر امیر حسینی با خبرگزاری مهر درباره تاثیر تعویق بازیهای المپیک برکاروان ایران

امیر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه تعویق یک ساله بازی‌های المپیک بهترین تصمیمی بود که کمیته بین‌المللی المپیک در مورد سی و دومین دوره این بازی‌ها اتخاذ کرد، در مورد جوانب مختلف این تصمیم توضیح داد.

وی با بیان اینکه هدف از ورزش، توسعه صلح و سلامتی میان ملت‌ها است، تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های کمیته بین‌المللی المپیک، حفظ سلامت و تندرستی ورزشکاران است. IOC با توجه به شیوع ویروس کرونا باید شرایط کلی را مورد بررسی قرار می‌داد و در صورت اطمینان از حفظ سلامت ورزشکاران و تأمین آن در جریان المپیک، اقدام به برگزاری به موقع بازی‌ها می‌کرد اما به نظر می‌رسد فضای ایجاد شده که تأثیر روانی خود را نیز بر روی اهالی ورزش گذاشته، اجازه نداد بازی‌ها در موعد مقرر برگزار شود.

این مدیر ورزشی با یادآوری اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان درگیر ویروس کرونا شده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این کشورها در قاره اروپا هستند البته کشورهای آسیایی هم جزو کشورهای بحران‌زده کرونایی به حساب می‌آیند اما به نظر می‌رسد استانداردهای اروپایی به هیچ عنوان اجازه نمی‌داد تا ورزشکاران این قاره در این شرایط به المپیک اعزام شوند و این بی‌تأثیر در تصمیم IOC برای تعویق المپیک نبود.

حسینی با اشاره به اینکه سومین دوره ورزش جهانی شرکت‌ها که قرار بود خرداد ماه به میزبانی آتن برگزار شود نیز به دلیل فراگیری جهانی ویروس کرونا، لغو و به زمان دیگری موکول شده است، گفت: استانداردهای زیست‌محیطی یکی از شاخص‌های مهمی است که کمیته بین‌المللی المپیک برای پیگیری فعالیت‌ها و برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف و به ویژه بازی‌های المپیک مد نظر دارد. قطعاً کمیته برگزاری المپیک توکیو با لحاظ کردن شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن، شرایط را مناسب برای برگزاری سرِ وقت بازی‌ها ندیده است.

دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک در مورد تعویق یک ساله سی و دومین دوره بازی‌های المپیک و اینکه «آیا این مدت زمان تعویق مناسب است یا بهتر بود تعویق کمتر یا بیشتری در برگزاری بازی‌ها اعمال می‌شد؟» افزود: کارشناسان مختلف با بررسی جوانب و لحاظ کردن مسئله مهم بازیابی روحی ورزشکاران، تأخیر یک ساله برای برگزاری بازی‌ها را در نظر گرفته‌اند. به هر حال فضا به گونه‌ای است که تعویق چند ماهه خیلی منطقی نبود. هدف IOC این است که المپیک در محیطی امن و سلامت برگزار شود. داشتن چنین محیطی قاعدتاً تا چند ماه آینده میسر نیست اما بعید است به فرصتی بیشتر از یک سال هم نیاز باشد.

وی با بیان اینکه تعویق المپیک قطعاً خسارت‌هایی را به کمیته برگزاری بازی‌ها متحمل کرده است، در مورد اینکه «بهتر نبود این دوره بازی‌ها در کل لغو می‌شد؟»، خاطرنشان کرد: اصلاً موافق این مسئله نیستم. در عمر چندین ساله المپیک تنها دو دوره بازی‌ها آن هم به دلیل جنگ جهانی برگزار نشد. تداوم المپیک اهمیت زیادی دارد بخصوص که به توسعه صلح و ورزش کمک می‌کند ضمن اینکه در هر شرایطی، جریان زندگی بشر کماکان ادامه دارد؛ حتی در شرایط کرونایی.

این مدیر ورزشی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تأثیراتی که تعویق بازی‌های یک ساله المپیک توکیو می‌تواند برای کاروان ایران داشته باشد، توضیحاتی ارائه داد.

وی در این زمینه گفت: این موضوع می‌تواند برای کاروان المپیکی کشورمان هم فرصت باشد و هم تهدید.

حسینی در این رابطه این‌گونه توضیح داد: با تأخیر در زمان برگزاری المپیک، فرصت بیشتری برای آماده‌سازی ورزشکاران مهیا می‌شود. درست است که بخشی از این فرصت احتمالاً به دلیل بحران کرونا از دست می‌رود اما به هر حال این فرصت هم وجود دارد که بتوان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای کاروان ایران داشت و این نوعی فرصت برای این کاروان به حساب می‌آید اما تنگناهای مالی و ادامه احتمالی این شرایط برای فدراسیون‌ها هم نوعی تهدید برای کاروان محسوب می‌شود

دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک در این زمینه ادامه داد: طی سال گذشته خیلی از فدراسیون‌ها با مشکلات عدیده‌ای به لحاظ مالی مواجه بوده‌اند، تحریم‌های ظالمانه آمریکا تأثیر خود را در ورزش نیز گذاشته است و به همین دلیل بعضاً شاهد بودیم که تیم‌ها و ورزشکاران از برگزاری دیدارهای تدارکاتی خود بازماندند یا در بسیاری از رشته‌ها، پیگیری اردوهای برون‌مرزی به مشکل خورد. این کمبودها در روند آماده‌سازی ورزشکاران تأثیر منفی داشت. برای امسال هم نمی‌توانیم مدعی شویم که اوضاع مالی بهتری در ورزش خواهیم داشت بخصوص که دولت هم با کسری بودجه مواجه است؛ همین موضوع و اینکه فدراسیون‌ها دوباره باید برای پیگیری روند آماده‌سازی ورزشکاران هزینه کند، می‌تواند نوعی تهدید برای کاروان باشد.

وی تأکید کرد: در هر صورت باید تمرکز بر روند آماده‌سازی ورزشکاران و تیم‌های المپیکی به گونه‌ای باشد که آنها برای مرداد ۱۴۰۰ که زمان برگزاری المپیک است، در اوج آمادگی باشند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به تعویق المپیک و ادامه بحران کرونا، لزومی به آغاز اردوهای المپین‌ها در شرایط قرنطینه وجود دارد؟» گفت: ستاد کرونا در ورزش دستورالعمل‌های لازم را با هماهنگی مقامات بالاتر مشخص می‌کند. قاعدتاً ورزشکاران در چنین شرایطی باید به صورت اختصاصی تمرینات خود را در منزل پیگیری کنند تا از آمادگی عمومی دور نشوند و در شرایط ایمن بتوانند برای آمادگی تخصصی، وارد تمرینات عمومی و اردو شوند. به نظر می‌رسد برنامه اصلی ورزشکاران در ۶ ماه دوم سال باشد و مسئولان برای اجرای برنامه‌های مورد نظر در این مقطع باید متمرکز شوند. در کل اینکه باید راهکارهای لازم اندیشیده شود تا برای المپیک آمادگی ورزشکاران به اوج برسد؛ نه هفته‌ها و ماه‌های قبل از آن.

فهرست